neděle 16. srpna 2015

COSMETIC PLAN...

...i když raději píšu články o tom, co jsem udělala, než o tom, na co se chystám, dovolím si pro jednou udělat výjimku...

...před nějakým časem mě zaujal článek na blogu u Barb (vlastně mě zaujal celý její blog) o životním minimalismu. Je to totiž něco, o co se marně pokouším celý svůj dosavadní život. Ani nevím, jak to dělám, ale vždycky se mi podaří nahromadit spousta zbytečných věcí (někdy mi tedy pomůže i mé drahé okolí) a s vyhazováním a dáváním pryč mi to jde pomalu a těžce...

...a tak jsem si řekla, že to chce plán! A začít něčím jednoduchým, čeho nemám tolik (no, i když...). Obhlédla jsem tedy své stavy převážně nekvalitní kosmetiky a zjistila, že dobrá polovina věcí leží zapomenuta v kosmetickém kufříku nebo mě moc nebaví používat, že některých produktů (jako třeba sprchových gelů a toaletních vod) mám zbytečné zásoby a že vzhled tubiček a flakónků (i jejich obsah) mě vůbec, ale vůbec netěší...

...sepsala jsem si tedy věci, které běžně nebo čas od času používám, a pokusila se je zminimalizovat (prozatím jen na papíře). Rozhodla jsem se, že některé z nich přestanu používat úplně a některé nahradím něčím hezčím, jednodušším a kvalitnějším. Ve výsledku jsem vyškrtala téměř polovinu věcí, a jestli se mi to povede splnit i ve skutečnosti, mohu být spokojená. Ovšem, čeká mě dlouhodobý proces, protože přeci jen, ne všechny dosavadní produkty vyházím (neslučuje se to totiž s mým ekologickým a vlastně i ekonomickým smýšlením), některé poctivě vypotřebuji, a potom už sbohem a šáteček...

...na první pohled to vypadá, že se nic nezmění s mou dekorativní kosmetikou. Ale není tomu tak. I když se bez své základní šestky (make-up, pudr, tvářenka, oční stíny, tužka na oči a řasenka) prostě neobejdu, důkladně vytřídím jejich všelijaké odstíny, které mám nashromážděné. Třeba stíny na oči používám několik let jedině ve stupnici šedé, podobně je to i s tužkami na oči. Hodlám se poohlédnout především po kvalitním make-upu, pudru a řasence (s co možná nejpřírodnějším složením)...

...u péče o obličej jsem vyškrtala masky, peelingy a čističe. Ne, že bych už nechtěla nikdy dopřát své pleti nějakou tu očistu a výživu, ale pokud ano, tak v podobě produktu vlastní výroby z domácích zdrojů. Pleť mám navíc problematickou, takže se snažím držet hesla "méně je více". Na čištění pleti bych chtěla používat pouze kvalitní (a to opravdu hooodně a tady budu asi hledat a zkoušet delší dobu) přírodní mýdlo (ideálně v bio kvalitě). Každodenní trojici "denní, noční, oční" hodlám zúžit do jednoho univerzálního pleťového krému, třeba tohoto od Kivvi. Bez čeho se neobejdu a co na mém seznamu zůstalo, je odličovač očí (opět budu hledat co nejšetrnější a nejkvalitnější), balzám na rty, ten už vybraný mám a není to nikdo menší než tento od L:A BRUKET, a samozřejmě vhodná zubní pasta...

...poměrně dost chci zjednodušit i péči o tělo. Rozhodla jsem se úplně přestat používat sprchové gely a nahradit je vysoce kvalitním tuhým mýdlem (a nebráním se představě, že bude totéž, co na obličej, ve smyslu stejného druhu). Momentálně pokukuji a vážně uvažuji nad tímto. Z tělových mazadel mi nejvíc vyhovuje konzistence krému, takže i tady se poohlédnu po nějakém pěkném. Protože jsem vyškrtla krém na nohy, měl by být tělový krém dostatečně výživný, abych ho mohla používat právě i na chodidla. Co si ale neodpustím, je krém na ruce, a tady se opět těším na zkoušení a hledání toho pravého. Jako deodorant se mi v poslední době moc osvědčily "kuličky" od Alverde, které neobsahují hliníkové chloridy ani žádné syntetické vonné, barvicí a konzervační látky. A ráda bych zainvestovala do nějaké krásné, pokud možno přírodní parfémové vody, třeba této...

...a co se týká vlasů, tady jsem se rozhodla být asi nejodvážnější. Nedávno jsem se doslechla o metodě "no poo" a musím říct, že mě dost zaujala. Nevím, jestli úplně seberu odvahu a půjdu do pouhého mytí vlasů vodou, snad jedině příští prázdniny ;-), ale přípravky na vlasy chci snížit na opravdové minimum. Je fakt, že i tak jich tolik nepoužívám. Zjistila jsem třeba, že mi v životě vůbec nechybí takové věci jako jsou laky, tužidla nebo gely, že úžasná sada Biolage od Matrixu není bůhvíjak úžasná a že i tady platí jednou provždy "méně je více". Takže půjdu do toho nejvíc nejpřírodnějšího šamponu, co najdu ;-), nebo i konečně dostojím svých slov a nějaký si vyrobím, a když bude potřeba regenerace, sáhnu po kokosovém oleji. Čeho se nevzdám, je barvení vlasů (kvůli přibývajícím šedivým nitkám), ale protože i teď pouze tónuji červeným odstínem šampónu od Palette, myslím, že henna pro mě nebude takový problém...

...no, a podobně bych to viděla i v jiných materiálních oblastech svého života. Zkrátka chci postupně zkusit tento princip minimalizace aplikovat třeba na drogerii, oblečení, doplňky, dekorace a věci do bytu a třeba i potraviny. Ovšem, taky je možné, že kosmetikou to začne a i skončí. Každopádně je to výzva, když jsem pro to sesmolila tenhle můj zatím nejdelší blogový článek...





3 komentáře:

  1. Jo, taky se o to snažím, nahrazuju obecně kvantitu kvalitou, ale v kosmetice jsem vlastně nikdy nešetřila. Mám hodně dekorativky, tý péče minimum. Micelárka, něco na občasný čištění, krém, nemám pořádnou rutinu. Ten Kivvi krém mě teda láká. L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přesně, tady se šetřit nevyplatí. A hlavně, když člověk vynechá ty kosmetické blbiny, které si v podstatě koupí omylem ;-), a místo pěti nekvalitních věcí si koupí jednu pořádnou, vyjde to finančně nastejno, ne-li líp ;-). Já ten Kivvi krém mám na seznamu už hezky dlouho, a protože mi pleťové krémy docházejí (konečně), chystám se na něj!
      V.

      Vymazat
    2. Já jsem zjistila, že na mojí pleť platí čím míň, tím líp. Nahrazuju to dost přírodní kosmetikou, ale dekorativku ne, na tu mám jiný nároky. Dřív jsem měla ale různý mánie - parfémy, laky na nehty... hrůza, když si vzpomenu.

      Vymazat


Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.